Planforslaget omfatter følgende ændringer i rammebestemmelser for boligområder:
Lokalitet | Nuværende anvendelse | Ændring (areal) | Planlagt Anvendelse | Areal i ha. |
---|---|---|---|---|
Brovst (15.B10) | Åbent land | NYT | Bolig | 6,1 |
Nørhalne (29.B3) | Åbent land | NYT | Bolig | 4,7 |
Biersted (28.B3) | Bolig | REDUKTION | Bolig | -3,9 |
Kås (22.B1) | Bolig | REDUKTION | Bolig | -3,3 |
Saltum (24.B3) | Bolig | REDUKTION | Bolig | -3 |
Arentsminde (17.B1) | Bolig | UDTAGES | Åbent land | -3,6 |
Biersted (28.BE2) | Bl. bolig/erhverv | UDTAGES | Åbent land | -2,3 |
Birkelse (21.B3) | Bolig | UDTAGES | Åbent land | -2,6 |
Brovst (15.B10) | Åbent land | UDTAGES | Bolig | -6,9 |
Saltum (24.B2) | Bolig | UDTAGES (3,8 ha) | Åbent land | -3,8 |
Biersted (28.B3) | Åbent land | UDVIDELSE | Bolig | 1,6 |
Pandrup (23.B2) | Bolig | UDVIDELSE | Bolig | 8,6 |
Saltum (24.B1) | Bolig | UDVIDELSE | Bolig | 5,6 |
Aabybro (27.B2) | Bolig | UDVIDELSE | Bolig | 5 |
Aabybro (27.B6) | Bolig | UDVIDELSE | Bolig | 15,9 |
Aabybro (27.B9) | Bolig | UDVIDELSE | Bolig | 6,8 |
Samlet planlægges der for en nettotilvækst i arealer til boligformål på ca. 25 ha.
Vækst og arealanvendelse i by- og landzone
Erhvervs- og Vækstministeriets "Oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen - 2017" beskriver de rammer og krav, som kommuneplanen skal respektere.
- Der må ikke inddrages mere areal til byvækst, end det er nødvendigt for at dække det forventede behov til nye boliger og erhvervsarealer i den kommende planperiode (12 år), og arealforbruget til disse formål skal begrænses. Behovet opgøres som udgangspunkt i fremskrivninger fra Danmarks Statistik eller anden dokumenteret metode, som kommunen vælger.
- Byvækst skal ske i direkte tilknytning til eksisterende byområder og skal ske indefra og ud.
- Byvækst skal ske i byzone, og muligheder for byomdannelse og fortætning af allerede udlagte arealer skal undersøges, inden der inddrages nye arealer til byvækst.
- Byer, hvor der sker byvækst, skal udpeges i kommuneplanen (bymønster), og udpegningerne skal ske på baggrund af samlede overvejelser om udnyttelse af allerede foretagne investeringer i eksisterende infrastruktur og offentlig service, forudsætninger om nødvendig ny infrastruktur samt lokaliseringen af arbejdspladser, indkøbsmuligheder mv.
- Kommuneplanens retningslinjer for nye byudviklingsområder skal ledsages af retningslinjer for beliggenhed af trafikanlæg, så der også er planlagt for den fremtidige betjening via det fremtidige lokale vejnet og dets forbindelser til det overordnede vejnet.
- Mulighederne for byggeri ved landsbyer i landzone skal angives ved at afgrænse landsbyerne på kort og fastsætte bestemmelser for byggeri mv. i kommuneplanens rammer for lokalplanlægning.
Det vurderes, at de statslige interesser i forhold til vækst og arealanvendelse er i overensstemmelse med forslag til Helhedsplan 17.
Ressourcer
Jammerbugt Kommune har som en del af grundlaget for Helhedsplan 17 gennemført en arealbehovsanalyse. Ud fra analysen er der både udlagt nye boligområder og udtaget rammelagte men ikke udnyttede boligområder.
I alt udlægges netto ca. 25 ha til boligformål. Arealerne, der inddrages, er i dag dels ikke rammeplanlagte områder i det åbne land og dels områder, der i dag er udlagt til rekreative formål. De nye boligområder udlægges i primært Aabybro, der er en af kommunens 4 hovedbyer. I Aabybro øges rammeplanlagte arealer til boligformål med ca. 28 ha mens det i den øvrige del af kommunen reduceres med ca. 3 ha.
Samlet vurderes det, at ændringerne i rammerne for boliger er i overensstemmelse med de statslige interesser, hvor det fremgår, at byvækst skal ske i overensstemmelse med kommuneplanens bymønster og at der ikke må inddrages mere areal til byvækst, end der er behov for.
Vand
Der er 6 rammeområder hvor anvendelsen ændres, er områder med særlige grundvandsintersser (OSD). I alt inddrages netto ca. 23 ha areal i OSD til boligformål. Risikoen for grundvandsforurening afhænger af grundvandets naturlige beskyttelse i et område og områdets anvendelse. Det fremgår af vejledningen om krav til kommuneplanlægning inden for OSD, at reglerne for privates pesticidanvendelse betyder, at regelret anvendelse af pesticider i villahaver generelt ikke vurderes at udgøre en væsentlig fare for grundvandet. På dette grundlag vurderes planlægningen for nye boligområder i OSD ikke at medføre en forøget risiko for drikkevandsinteresserne.
Ved Aabybro og Saltum udlægges nye boligområder på arealer, der i helhedsplanen er udlagt som lavbundarealer. Lavbundsarealer er arealer, der kan udvikles eller genoprettes til værdifulde naturområder. Udlæg af boligområder i lavbundsarealer kan reducere muligheden for genopretning.
Lavbundsarealer er områder med høj grundvandsstand, men også tidligere vådområder såsom kunstigt afvandede og drænede ådalsstrækninger, søer samt fjordarealer vil kunne udvikle sig eller genoprettes til værdifulde naturområder, hvis afvandingen ophører eller reduceres. Helhedsplanens retningslinje for lavbundsarealer fastlægger, at der ved byggeri og anlæg i lavbundarealer skal tages højde for en evt. vandstandsstigning. Planforslagets indvirkning på mulighederne for genopretning af arealerne afhænger af, hvordan de nye boligområder udformes under hensyn til muligheden for vandstandshævning og kan derfor ikke vurderes yderligere på dette planniveau.
Afhjælpende foranstaltninger
Afhjælpende foranstaltninger for beskyttelse af grundvandet er fastsat i lovgivningen og i de kommunale indsatsplaner. For boligområder foreslås ikke yderligere afhjælpende foranstaltninger.
I forbindelse med detailplanlægningen i lavbundsarealer bør der fastlægges krav i overensstemmelse med helhedsplanens retningslinjer. Der foreslås ikke yderligere afhjælpende foranstaltninger.
Natur
I Nørhalne udlægges et nyt boligområde, som delvist omfatter en grøn forbindelse. De grønne forbindelser er fastlagt i helhedsplanen for at sikre, at bestande af planter og dyr kan spredes i landskabet og udveksle tilstrækkeligt med individer og gener til at fastholde en bæredygtig udvikling. Samtidig skal forbindelserne gøre det muligt for plante- og dyrearter at komme til de nye levesteder, der skabes i landskabet. Ændringens indvirkning på naturen i den grønne forbindelse afhænger af, hvordan boligområdet disponeres og kan ikke vurderes nærmere på dette planniveau.
I Saltum udtages et planlagt med ikke udnyttet boligområde der delvist indgår i en grøn forbindelse. Med ændringen vil området ikke blive bebygget og ændringen vurderes derfor potentielt positiv, afhængig af området fremtidige anvendelse i det åbne land.
I Saltum omfatter udvidelsen af et boligområde et beskyttet naturområde. Indvirkningen afhænger af, hvordan boligområdet disponeres, og kan ikke vurderes på dette planniveau.
Afhjælpende foranstaltninger
I forbindelse med detailplanlægning for de nye/udvidede boligområder i Nørhalne og Saltum bør mulighederne for at friholde naturen i området for bebyggelse og lignende, der kan forringe forholdene for planter og dyr, undersøges.
Landskab og kulturmiljø
I Aabybro udvides et eksisterende boligområde, hvor en del af arealudvidelsen er omfattet af skovbyggelinje. Skovbyggelinjer skal sikre det frie udsyn til skoven og skovbrynet, og udvidelse af boligområdet vil derfor medvirke til at forringe de landskabelige værdier i området.
Afhjælpende foranstaltninger
I forbindelse med detailplanlægningen bør bebyggelsen tilpasses så der sikres indblik til skovbrynet.
Befolkning, sundhed og samfund
I helhedsplanen er der udlagt vejledende konsekvenszoner omkring belastende aktiviteter. Konsekvenszonerne skal sikre tilstrækkelig afstand mellem belastende aktiviteter og miljøfølsomme anvendelser.
I Helhedsplan 13 er der fastlagt en støjkonsekvenszone omkring skydebanen ved Nols Sø. Konsekvenszonen omfatter de nye boligområder i Saltum. Skydebanen er nedlagt og konsekvenszonen ophæves derfor i forslag til Helhedsplan 17. Der er dermed ikke en konflikt i forhold til de nye boligområder i Saltum.
Opsummering
Den samlede vurdering af ændrede rammeområder for boliger er vist i skemaet nedenfor. I skemaet er kun medtaget ændringer, som vurderes at have indvirkning på miljøet.
Miljøtema | Bemærkninger | |
---|---|---|
Klima | ||
Ressourcer | Indvirkning pga. øget arealforbrug til boligformål. | |
Vand | Potentiel negativ indvirkning, fordi nye boligområder placeres i lavbundsområder. | |
Jord | ||
Luft | ||
Støj | ||
Natur | Potentiel negativ indvirkning pga. udlæg af boligområder i grønne forbindelser og beskyttede naturområder. | |
Landskab | Potentiel negativ indvirkning pga. udlæg af boligområde inden for skovbyggelinje. | |
Kulturarv | ||
Befolkning og samfund |
Der henvises til Overvågning for en generel beskrivelse af overvågning af miljøtilstanden i Jammerbugt Kommune. Der foreslås ikke yderligere overvågning.